A'faf Wahida

Rabu, 2 Februari 2011

Orang Islam Menyentuh Anjing

Bolehkah org Islam menyentuh anjing?????
Seperti yg pernah aku blajaq slama nie...,kita bley sentuh anjing.....Tp dalam keaadaan kita kering.,maka anjing 2 pon kena kering?????
Kalau kita basah...,maka anjing 2 pon kena basah laaa...
Tp masalahnya skang..,kita menghormati Mazhab Imam Shafie bukan Mazhab Imam Hanafi....
Yang aku pelik...,ada la kawan aku nie...,Dia memelihara anjing...Siap dok bawak pi mai2x....Beragama Islam...,tp memelihara anjing....Tp alasan dia...,bela anjing just untuk keselamatan rumah...Bila aku tgk...,anjing dia 2 dah mcm haiwan peliharaan la bukan haiwan utk jd guard kat rumah dia...
Sampai aku pon pernah terpegang anjing tuu.....
Mungkin nie kesilapan aku....Ya Allah....,ampunkan aku...
Kalau boleh mmg aku nak masokkan gambar aku bersama anjing tu....
Tp takot jadi lain....Belajar daripada kesilapan..
Adusss...,susah lah bg aku utk menafsir semua nie....
Mcm Ustaz aku penah cakap....,kalau kita menghormati lebih daripada 1 mazhab then kita amalkan pulak.....
Nanti bila kat akhirat Allah x taw nak letak kita dlm golongan yg mana 1...
Sama ada golongan
*Imam Shafie
*Imam Hambali
*Iman Hanafi
*Imam Maliki
Jadi sekiranya kita amalkan lebih daripada 1 mazhab...,So kat akhirat nanti Allah nak letak kita kat Golongan mana?????
Melainkan bila kita berada kat tempat lain...,contohnya Mekkah...
Maka nak dijadikan sebagai alasan yg kukuh...,
Negara Malaysia menghormati Mazhab Imam Shafie....
So kita ikot laa mazhab tersebut....
Semoga Allah memelihara sahabat aku 2...
Supaya dia taw perbezaan diantara haiwan peliharaan dan haiwan yg nak dilantik sebagai guard.....

(Pengalaman dari seorang sahabat)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan